Merkstrategie is een begrip die vaak voorbij komt. Maar wat is dit nu eigenlijk? En waarom is dit van belang voor jouw organisatie?
Als organisatie is het van belang om een duidelijk verhaal te hebben. Dit geldt voor zowel intern en extern. Intern, om de verbinding te verhogen en potentieel nieuw talent aan te trekken. Extern om klanten te binden en te groeien als merk.
Om dit verhaal duidelijk te krijgen is het vertrekpunt veelal om te kijken naar de essentie van de organisatie. Wie ben je, wat doe je en voor wie doe je dit? Merkstrategie is erop gericht om het, zogeheten mentale karakter, duidelijk in kaart te brengen. Merkstrategie is daardoor in te delen in 7 aspecten: overtuiging, missie & visie, waarden, persoonlijkheid, belofte en essentie. Aan de hand van deze aspecten wordt het fundament gelegd. (Lees ook: Merkstrategie)
Je kan het vergelijken met het ontmoeten van een nieuw persoon. Wat voor karakter heeft deze persoon? En wat hiervan spreekt je erg aan? Op deze manier ontstaat er dan wel of geen klik, een verbinding. In het mentale karakter van het merk gebeurd, kort door de bocht gezegd, hetzelfde. Dit geldt voor zowel de B2B markt, als de B2C.
Daarnaast is merkstrategie meer dan alleen een verhaal. Het geeft richting, een koers. Hierdoor worden keuzes in de toekomst makkelijker. Om een duidelijk merk te zijn is het van belang om consistent te zijn. Mede daarom is het zo belangrijk om een heldere merkstrategie te hebben.
De merkstrategie mondt vervolgens uit in een positionering in de markt. Waar sta je? En vooral, waar plaatst de klant jouw organisatie? Om een duidelijke positionering te hebben is het van belang om goed te kijken naar je huidige propositie. Wat is je toegevoegde waarde en voor wie is dit relevant? Vaak is te zien dat het nog te onduidelijk is voor wie het is en waarom het product of dienst onderscheidend genoeg is.
Buiten het bieden van functionele product of service voordelen, is het juist belangrijk om te voorzien in emotionele behoeftes van je klant. Mensen besluiten immers voor 95% uit emoties. En precies dat, is waar merkstrategie in voldoet.
We bouwen het merkverhaal dat intern wordt gedragen. En wat altijd voortkomt uit de essentie van de organisatie. Vervolgens positioneren we dit in de markt voor de juiste en bijbehorende doelgroep. Dit samen speelt in op de associaties en emotie van jouw doelgroep.
Kortom kan je stellen dat merkstrategie is bedoeld om keuzes te maken, strategische keuzes. Die op korte en lange termijn positieve effecten opleveren.
Als het mentale karakter is gevormd, is het van belang om dit een bijpassende uitstraling te geven (Lees ook: merkidentiteit).