Wat is een merkidentiteit?

Een merkidentiteit is onmisbaar om jouw bedrijf tot leven te laten komen. Een merkidentiteit is meer dan alleen een beeldmerk, kleuren en typografie. Vanzelfsprekend is dit wel een erg relevant onderdeel. Een krachtige merkidentiteit bevat nog veel meer.

Na het vaststellen van het karakter van het merk, is het van belang om een bijpassende uitstraling te hebben. Dit uit zich in twee verschillende onderdelen: communicatie en identiteit. Allereerst kijken we naar de communicatie van de organisatie. Om echt de emotie te raken bij de doelgroep moet er in iedere uiting een duidelijke kernboodschap zitten. Een boodschap die voortkomt uit de essentie van het merk.

De manier hoe je merk communiceert met je merk is cruciaal om daadwerkelijk klanten te binden. Zo is het daarom goed om te kijken naar je tone-of-voice. Oftewel, wat voor woorden gebruik je? Praat je met ‘u’ of met ‘je’? Dit is afhankelijk van je markt en doelgroep. Maar ook hoe je als merk wilt positioneren en onderscheiden.

De tone-of-voice zie je vervolgens terug in alle communicatie van het merk. In iedere boodschap komt de kern boodschap altijd terug, de essentie. Het heeft weinig tot geen functie om misstaande en uiteenlopende berichten te delen met je doelgroep. Daardoor is het relevant om een heldere storytelling te hebben in ieder interactie met je klant. De momenten van interactie tussen de klant en jouw merk geef je vorm in de klantreis. Waar, hoe en op welke momenten komt de klant met jouw merk in contact? Dit is waar het imago van het merk grotendeels wordt gevormd.

Naast de gehele communicatie en storytelling, hoort hier natuurlijk een bijpassende uitstraling bij. Een uitstraling die aanzet tot nadenken. Die onderscheidend is. En herkenbaar is in de markt. We spreken hier van de visuele identiteit van het merk. De kleuren, typografie, grafische elementen en het beeldmerk worden hierin ontwikkeld.

Deze worden doorgevoerd in alle merkuitingen die van belang zijn voor je merk en doelgroep. Denk aan een website, platform,  apps of een webshop. En natuurlijk social media, je online identiteit. Maar ook offline zoals beurzen, flyers, vlaggen en merchandise.

Kortom, vanuit het bepalen van je merkstrategie en je positionering, wordt in je merkidentiteit je boodschap en je uitstraling volledig ontwikkeld. Zo realiseer je dat je merk echt tot leven komt.

Deel:

Meer columns

Het belang van merkstrategie

Merkstrategie is een begrip die vaak voorbij komt. Maar wat is dit nu eigenlijk? En waarom is dit van belang voor jouw organisatie?

Waarom dynamische merken overleven

[vc_row][vc_column][vc_column_text]De wereld staat nooit stil. Het marketinglandschap veranderd consequent. Net als de vraag en behoefte in de markt. Het is van belang om te blijven

Stel een vraag

Kunnen we je helpen?

Laat hieronder je gegevens achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug.

Direct appen of bellen?

Ik help je graag direct verder met jouw vragen en uitdagingen.

Bob Gündel
Eigenaar

+31 (0)20 261 74 57
Info@brandoftoday.nl